14 firm chce wybudować Nową Politechniczną
Do drugiego etapu przetargu na budowę nowej trasy tramwajowej Gdańsk Południe – Wrzeszcz zgłosiło się aż 14 firm i konsorcjów. Połączenie ma istotnie ułatwić przemieszczanie się po Gdańsku i poprawić komunikację publiczną. Nowa Politechniczna, bo tak ta dwutorowa trasa będzie się nazywać, rozpoczynać się będzie od skrzyżowania Jaśkowej Doliny z ul. Rakoczego. Trasa przebiegać będzie m.in. 350-metrowym tunelem wzdłuż ul. Wileńskiej oraz nieistniejącą jeszcze ul. Nową Politechniczną (nieopodal ul. Sobieskiego), a następnie wzdłuż ul. Do Studzienki, choć nie bezpośrednio przy niej. W aleję Grunwaldzką tramwaj ma się jednak włączyć nie z Do Studzienki, ale przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
Pierwszy etap przetargu rozpoczął się 16 czerwca i polegał na kwalifikacji kandydatów do realizacji inwestycji. Był to czas dla przedsiębiorstw, kiedy mogły dowiedzieć się od zamawiającego wszystkiego na temat m.in. warunków udziału w postępowaniu.
CZYTAJ TEŻ: Miliony z UE dla Gdańska na budowę linii tramwajowej. Aktywiści interweniują
Jak informuje Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska, teraz zostaną przeanalizowane wszystkie zgłoszenia pod względem formalno-prawnym.
- W drugim etapie wybrane spółki przedstawią szczegółowe propozycje cenowe. O ogłoszeniu drugiego etapu przetargu poinformujemy osobnym komunikatem - wyjaśnia Aneta Niezgoda z DRMG.

Wnioski złożyło czternaście firm i konsorcjów:
- Firma Torpol
- Konsorcjum firm, lider: Roverpol
- Firma Gülermak Polska
- Konsorcjum firm, lider: Aldesa
- Firma PORR
- Konsorcjum firm, lider: firma NDI
- Firma Strabag
- Konsorcjum firm, lider: Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor
- Konsorcjum firm, lider: firma Balzola
- Konsorcjum firm, lider: firma Unibep
- Konsorcjum firm, lider: Polimex Infrastruktura
- Firma Budimex
- Konsorcjum firm, lider: firma ZUE
- Konsorcjum firm, lider: firma Mirbud
Zakres inwestycji – co obejmuje budowa linii tramwajowej?
Firma, która zwycięży w przetargu, będzie miła do wykonania szereg prac związanych z inwestycją. Nie mówimy tylko o położeniu torów, ale przygotowaniu praktycznie całej infrastruktury wokół trasy GPW:
- budowę 3,75 km nowej linii tramwajowej oraz modernizację 0,6 km istniejącej linii,
- 7 nowych przystanków, w tym jeden węzeł przesiadkowy autobusowo-tramwajowy,
- 4,8 km nowej trasy rowerowej i 2,8 km przebudowanych dróg,
- budowę tunelu pod ul. Wileńską (280 m, metodą wykopu otwartego),
- zielone torowiska i nowoczesny tabor.
Kontrowersje wokół inwestycji
Nowa trasa tramwajowa łącząca południe Gdańska z Wrzeszczem przez długi czas wzbudzała ogromne emocje i spotykała się ze sprzeciwem części mieszkańców Wrzeszcza, którzy mieszkają wzdłuż planowanej inwestycji. Niemniej, miasto zdecydowało się na budowę, ponieważ jest ona po prostu potrzebna i konieczna.
- Szacuje się, że z nowej linii skorzysta ponad 2500 pasażerów na godzinę w szczycie. W porach największego obciążenia tramwaje mają kursować co 5 minut - mówi Niezgoda.
Budowa ma potrwać trzy lata od momentu podpisania umowy. Miasto liczy, że prace rozpoczną się już w 2026 roku. Koszt całej inwestycji to ponad 800 mln zł, z czego 259 mln zł zostało pozyskanych z programu FEnIKS.
























Napisz komentarz
Komentarze