Gdynia wprowadza sztuczną inteligencję do Biuletynu Informacji Publicznej
Gdynia staje się liderem innowacji. Historia wprowadzania przez miasto nowoczesnych technologii sięga 2012 roku - to wtedy na stronie internetowej miasta pojawił się pierwszy w Polsce miejski chatbot. Od tego czasu miasto konsekwentnie rozwija wirtualne usługi - w 2021 uruchomiono pierwszego miejskiego voicebota do umawiania wizyt, a od wiosny 2024 mieszkańcy mogą korzystać z nowej wersji Biuletynu Informacji Publicznej. Teraz wirtualne usługi na stronie internetowej miasta wchodzą na kolejny poziom, ponieważ dzięki porozumieniu z Ministerstwem Cyfryzacji oraz z NASK-iem, konsorcjum HIVE AI zastosuje innowacyjne rozwiązanie zaprojektowane z myślą o administracji publicznej. Polski model językowy pojawi się w BIP-ie oraz chatbocie.
- Nowy system sprawi, że mieszkańcy Gdyni będą mogli sprawniej i prościej rozwiązywać swoje codzienne sprawy - mówi Dariusz Standerski, sekretarz stanu w Ministerstwie Cyfryzacji. -Bardzo gratuluję pani prezydent wspaniałego zespołu, który jest zaangażowany, dzięki czemu Gdynia znalazła się wśród najbardziej rozwiniętych miast jeżeli chodzi o nowe technologie.
CZYTAJ TEŻ: Gdynia: Sztuczna inteligencja kieruje ruchem na jednym ze skrzyżowań
Testy trwały ponad rok
Różne modele językowe były testowane w BIP-ie od wiosny zeszłego roku. Dotychczas wyszykiwarka działała w oparciu o zagraniczne modele. Dzięki współpracy z HIVE AI gdyńscy system otrzyma całkowicie nowe i najbardziej zaawansowane rozwiązanie - polski model językowy PLLuM. Technologia została dopasowana do polskiej administracji publicznej. Jeszcze w tym roku ma zostać zintegrowany z BIPem oraz chatbotem, dzięki czemu mieszkańcy będą mieli łatwiejszy dostęp do dokumentów, interpelacji radnych i procedur administracyjnych.
- Tworzymy modele językowe, w tym ogólnego użytku, które mają bardzo różne kompetencje i są w stanie realizować zróżnicowane zadania. Komponujemy również specjalistyczne modele, które świetnie sprawdzają się w chatbotach i różnego rodzaju asystentach. I właśnie jeden z takich modeli wykorzystamy w Gdyni, w chatbotcie - komentuje Agnieszka Karlińska, kierowniczka projektu HIVE AI. - Natomiast model, który posłuży do wyszukiwarki w Biuletynie Informacji Publicznej, to prawdopodobnie będzie model ogólnego użytku.
Zastosowanie technologii, która sprawi, że korzystanie z Biuletynu Informacji Publicznej będzie łatwiejsze, bardziej przejrzyste i dostępne dla każdego mieszkańca ma również sprawić, że zwiększy się liczba osób z niego korzystających, a w konsekwencji zwiększy się zaangażowanie obywateli w sprawy miasta. BIP to nie tylko archiwum dkomunetów, ale także narzędzie ktywnej partycypacji obywatelskiej.
- Wiemy, że Biuletyn Informacji Publicznej wciąż ma wiele obszarów, które wymagają poprawy. Zaczynamy jednak proces, który mamy nadzieję, że będzie kontynuowany i pozwoli konsekwentnie podnosić jakość korzystania z BIP-u. Naszym celem jest, aby dostęp do informacji publicznej był jak najbardziej prosty, przejrzysty i przyjazny dla mieszkańców – mówi Piotr Wiśniewski, dyrektor Gdyńskiego Centrum Informatyki.
























Napisz komentarz
Komentarze