Reklama E-prenumerata Zawsze Pomorze na rok z rabatem 30%
Reklama Przygody Remusa rycerz kaszubski
Reklama

Będzie alternatywne połączenie kolejowo-drogowe do Portu Gdańsk

W Gdańsku marzą o alternatywnej trasie kolejowo-drogowej do portu i terminali przeładunkowych na Stogach, która ma odciążyć obecną infrastrukturę. Właśnie podpisano umowę na opracowanie koncepcji nowego połączenia, a także rozwoju infrastruktury kolejowej obsługującej głębokowodne terminale w Porcie Gdańsk. Sprawdź szczegóły!
pociągi towarowe na stacji Gdańsk-Port Północny
Polskie Linie Kolejowe oraz Zarząd Morskiego Portu Gdańsk podpisali porozumienie w sprawie rozbudowy infrastruktury dostępowej do terminali przeładunkowych Portu Gdańsk zlokalizowanych na wyspie Stogi

Autor: Krzysztof Mystkowski | PLK

Porozumienie PLK i ZMPG. Zakres współpracy

Polskie Linie Kolejowe oraz Zarząd Morskiego Portu Gdańsk w piątek, 14 listopada podpisały porozumienie w sprawie rozbudowy infrastruktury dostępowej do terminali przeładunkowych Portu Gdańsk zlokalizowanych na wyspie Stogi. Realizacja tego zadania ma strategiczne znaczenie dla zwiększenia potencjału logistycznego gdańskiego portu oraz przepustowości na liniach kolejowych.

Planowana inwestycja jest strategiczną dla rozwoju portu, a tym samym dla polskiej gospodarki. Kolej to najbardziej wydajny, bezpieczny i przyjazny środowisku środek transportu towarów. Konsekwentne zwiększanie jej udziału w przewozie ładunków to jeden z priorytetów PLK, i w te cele wpisuje się podpisanie porozumienia z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk.

Polskie Linie Kolejowe

Dlaczego to pilne? Dane o ruchu kolejowym

  • Warto zauważyć, że tylko w 2024 r. Port Gdańsk obsłużył ponad 355 tys. wagonów kolejowych (liczba dotyczy wyłącznie kontrahentów ZMPG),
  • a cały transport kolejowy wyprowadzający ruch z głębokowodnej części portu odbywał się za pomocą jednego mostu

Dlatego, jak mówił podczas podpisania umowy wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka, aby porty morskie, takie jak ten w Gdańsku były coraz bardziej konkurencyjne, już teraz trzeba planować kolejne inwestycje związane m.in. z poprawą przepustowości na liniach kolejowych.

Kluczowe terminale i bezpieczeństwo energetyczne

Z podpisanej umowy cieszy się Dorota Pyć, prezes Portu Gdańsk, która wcześniej wielokrotnie podkreślała potrzebę budowy drugiego mostu lub tunelu prowadzącego na wyspę portową, gdzie zlokalizowane są specjalistyczne terminale głębokowodne, które odpowiadają za ponad 80 procent przeładunków w porcie. Funkcjonowanie takich obiektów, jak Baltic Hub, Naftoport, Gaspol czy Port Północny, ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa energetycznego całego kraju, a Gdańsk dzięki temu umacnia swoją pozycję jako jeden z najważniejszych portów na Bałtyku.

Rozbudowujący się dynamicznie Port Północny potrzebuje nowej infrastruktury kolejowej – dodatkowych torów, bocznic i zwiększonej przepustowości stacji Port Północny. Obecna sieć już dziś staje się czynnikiem ograniczającym nasz rozwój. Porty bowiem nie mogą rozwijać się w oderwaniu od sieci kolejowej. Dlatego rozwój połączeń intermodalnych jest jednym z filarów naszej strategii, którą właśnie opracowujemy. Dzisiejsze porozumienie z PLK to nie tylko plan – to konkretna odpowiedź na wyzwania, które stoją przed nami i przed całą polską logistyką.

Dorota Pyć / prezes Portu Gdańsk

Realizacja inwestycji poprzez budowę alternatywnej infrastruktury dostępowej do Portu Gdańsk przyczyni się do usprawnienia ruchu kolejowego zarówno na terenie gdańskiego portu, jak i jego zapleczu. 

– Zdajemy sobie sprawę ze znaczenia transportu kolejowego w codziennym funkcjonowaniu polskich portów nad Bałtykiem. Dlatego planujemy oraz realizujemy inwestycje, które poprawiają przepustowość na trasach do nabrzeży oraz zapewniają szybki, sprawny, bezpieczny i przyjazny dla środowiska transport ładunków koleją – powiedział Marcin Mochocki, członek zarządu, dyrektor ds. realizacji inwestycji w Polskich Liniach Kolejowych. 

Na uroczystości obecna była również Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. 

Bardzo się cieszę, że powstanie alternatywna droga wyjazdowa i wjazdowa do portu. Odciąży wyspę portową, która jest miejscem unikalnym. Już teraz widzimy, jak się zmienia. Kolejne zmiany muszą być przygotowane w sposób zrównoważony – z jednej strony musimy troszczyć się o strategiczne bezpieczeństwo Gdańska i Polski, z drugiej, dać mieszkańcom i miłośnikom wyspy portowej powód, by dalej to miejsce kochać.

Aleksandra Dulkiewicz / prezydent Gdańska

Harmonogram. Od studium do realizacji

Najważniejsze jest jednak pytanie, kiedy nowa inwestycja ma szansę na realizację? 

  • A więc w pierwszej kolejności – w latach 2026 i 2027, powstanie studium wykonalności.
  • W 2028 r. ruszą prace nad dokumentacją projektową, której przygotowanie umożliwi w perspektywie do roku 2034 rozpoczęcie realizacji inwestycji w zakresie kolejowej infrastruktury towarzyszącej rozbudowie Portu Gdańsk. 

Chodzi o: 

  • modernizację istniejących linii kolejowych,
  • ich elektryfikację,
  • budowę nowych odcinków.

Ale rozpoczęcie prac budowlanych będzie możliwe po zabezpieczeniu środków finansowych oraz pozyskaniu niezbędnych decyzji administracyjnych.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

ReklamaPrzygody Remusa rycerz kaszubski
Reklama
Reklama