Ósmoklasiści stawiali w tym roku – z powodu wojny w Ukrainie - na „Kamienie na szaniec” i tematykę wojennną, tymczasem dostali XIX-wiecznego komediopisarza i tematykę przyjaźni.
- Żadne lektury mi się dziś w nocy nie śniły, choć niektórzy z klasy opowiadali, że mieli takie sny, m.in. o „Balladynie”. Na egzaminie chciałabym „Kamienie na szaniec”, ale nauczyciele uczulali nas bardziej na Adama Mickiewicza, więc nie mam nic przeciwko, gdyby była druga część „Dziadów” - mówiła nam tuż przed egzaminem Zofia Szupke z klasy 8D z SP nr 8 w Chojnicach.
Uczeń tej samej szkoły, Jakub Kopiszka z klasy 8b, przyznał, że ma przed egzaminem pozytywną energię, ale nie ma swoich typów co do lektur, gdyż jest realistą i tak naprawdę, to bardziej czeka na środowy egzamin z matematyki. Ale gdyby miał szansę wybrać lekturę, to byłyby „Kamienie na szaniec” lub „Mały Książę”.
Tuż po godzinie 13 we wtorek 24 maja na stronie Centralnej Komisji Egzaminacyjnej pojawiły się arkusze egzaminacyjne z języka polskiego. Rozprawka o tym, że z przyjacielem łatwiej pokonywać trudności lub opowiadanie o spotkaniu z jednym z bohaterów lektury obowiązkowej - w części zamkniętej ósmoklasiści dostali zadania związane z dwoma tekstami: fragmentem „Zemsty” Aleksandra Fredry oraz „Pochwały Przyjaźni” Andrzeja Kojdera, zmarłego w ubiegłym roku polskiego socjologa. Zdający musieli napisać wypracowanie, a do wyboru mieli rozprawkę lub opowiadanie:
- Temat 1: Z przyjacielem łatwiej pokonywać trudności. Napisz rozprawkę, w której rozważysz trafność tego stwierdzenia. W wypracowaniu odwołaj się do wybranej lektury obowiązkowej oraz innego utworu literackiego.
- Temat 2: Napisz opowiadanie o spotkaniu z jednym z bohaterów wybranej lektury obowiązkowej. Wspólna przygoda skłoniła Cię do refleksji, że warto było przenieść się do świata przedstawionego tej lektury. Wypracowanie powinno dowodzić, że dobrze znasz
ZOBACZ TEŻ: Minister Przemysław Czarnek w Gdańsku. Przekazał czek na remont akademika
Wszyscy musieli rozwiązać zadania odnoszące się m.in. do zamieszczonego w arkuszu egzaminacyjnym fragmentu „Zemsty" – trzeba było np. napisać, czy określenie „żyją jak pies z kotem" trafnie określa relację między Cześnikiem a Rejentem.
Na rozwiązanie 18 zadań testu z polskiego uczniowie mieli 120 minut. Więcej czasu mieli uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (180 minut) oraz dzieci uchodźcy z Ukrainy (210 minut) – oni mogli też w czasie egzaminu korzystać ze słownika, a polecenia do zadań zostały dla nich przetłumaczone na język ukraiński. Na Pomorzu do egzaminu podchodzi 33, 383 tys. ósmoklasistów, wśród nich 363 uczniów ukraińskich
W środę ósmoklasiści zmierzą się z matematyką, w czwartek z językiem obcym – większość wybrała język angielski.
Ogólnopolskie wyniki egzaminu ósmoklasisty zostaną ogłoszone 1 lipca. Zaświadczenia o wynikach uczniowie otrzymają 8 lipca. Terminy dodatkowe egzaminów – dla tych, którzy nie mogą do nich podejść teraz z przyczyn zdrowotnych lub losowych – wyznaczono na 13-15 czerwca.
Przypomnijmy - przystąpienie do egzaminu ósmoklasisty jest obowiązkowe jako warunek ukończenia szkoły podstawowej. Nie w nim ma minimalnego progu punktowego. Jednak liczba punktów jest istotna podczas rekrutacji do wybranej przez ucznia szkoły średniej.
Napisz komentarz
Komentarze