Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Nowy terminal promowy [nl] w Porcie Gdynia rozpoczął pracę. Stena Spirit wypłynęła do Szwecji

Ostatnie testy zakończyły się pomyślnie i nowy terminal promowy w Porcie Gdynia w końcu rozpoczął pracę. Pierwsze wypłynięcie promu, zgodnie z planem, nastąpiło w piątek, 17 czerwca. Stena Spirit popłynęła do Karlskrony.
Stena Spirit

Autor: Karol Makurat | Zawsze Pomorze

Wypłynięcie promu Stena Spirit w piątek, 17 czerwca o godz. 19:30 rozpoczęło pracę nowego terminalu promowego w Gdyni przy ul. Polskiej 4. Dla Stena Line oznacza to przeprowadzkę z dotychczasowego terminalu przy ul. Eugeniusza Kwiatkowskiego.

Stena Spirit
Stena Spirit

– Przeniesienie operacji Stena Line na Publiczny Terminal Promowy w Gdyni pozwala nam na wprowadzenie znacznie większych jednostek. Dysponuje on znacznie dłuższym nabrzeżem niż obecny, co umożliwia cumowanie tam jednostek o długości nawet 240 m, takich jak statki klasy E-Flexer. Pierwszy z nich, Stena Estelle, rozpocznie kursowanie z Gdyni już tego lata – mówi Marek Kiersnowski, dyrektor zarządzający Stena Line Polska.

(fot. Karol Makurat | Zawsze Pomorze)
(fot. Karol Makurat | Zawsze Pomorze)

Nowy terminal promowy w Gdyni. Dojazd

Do nowego terminalu promowego przy ul. Polskiej 4 można dojechać autobusem:

  • 133 lub 119 (przystanek „Dworzec Morski/Muzeum Emigracji”).

Można też wybrać się tam samochodem (koordynaty GPS: GPS 54.533212, 18.544250).

– Przed terminalem znajduje się parking ogólnodostępny dla samochodów osobowych, natomiast parkingi dla samochodów ciężarowych znajdują się w innych miejscach w porcie, m.in. na ulicy Kwiatkowskiego, w okolicach terminalu kontenerowego – poinformowała portal „Zawsze Pomorze” Agnieszka Nowakowska, odpowiedzialna za działania public relations w Stena Line.

Nowy terminal promowy w Gdyni. Udogodnienia

W nowym terminalu znajdują się m.in. bankomat, przechowalnia bagażu, biuro rzeczy znalezionych czy sala zabaw dla dzieci. Można także skorzystać z bezpłatnego Wi-Fi.

Stena Line zwraca również uwagę, że nowa lokalizacja terminalu to szansa na rozwój sektora frachtowego.

– Nowy terminal umożliwia też wdrożenie nowoczesnych i ekologicznych pomysłów Stena Line, usprawniających operacje portowe. To, na przykład, bramy inteligentne Smart Gate, czyli nowoczesne rozwiązanie automatyzujące odbiór naczep. Kolejna kwestia, bardzo istotna dla Stena Line, to zrównoważony transport. W nowym terminalu będzie można wprowadzić idee „zielonego portu”, a wśród nich zasilanie z lądu podczas postoju statków, co obniży emisję spalin – czytamy w komunikacie.

Na razie z nowego terminalu odpływać będą tylko promy Stena Line. O to, czy skorzystają z niego także inni armatorzy i co dalej z dotychczasowym terminalem, zapytaliśmy Zarząd Morskiego Portu Gdynia. Czekamy na odpowiedź.

(fot. Karol Makurat | Zawsze Pomorze)
(fot. Karol Makurat | Zawsze Pomorze)

Nowy terminal promowy w Gdyni otwarty

Oficjalne otwarcie nowego terminalu promowego odbyło się 23 września 2021 roku. Dlaczego na pierwsze wypłynięcie trzeba było czekać aż do czerwca 2022 roku?

– We wrześniu ubiegłego roku na terminalu zakończył się proces budowlany wynikający z projektu dofinansowanego z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, i, zgodnie z wymogami, odbyła się konferencja zamykająca „Zakończenie projektu inwestycyjnego pod nazwą Budowa Publicznego Terminala Promowego w Porcie Gdynia”. Uroczystość nie dotyczyła otwarcia terminalu, a zakończenia projektu i zakończenia budowy, tego typu konferencje zamykające są nieodłącznym elementem prowadzenia inwestycji z dofinansowaniem z budżetu Unii Europejskiej – tłumaczył portalowi „Zawsze Pomorze” Aleksander Wicka, kierownik działu marketingu w Porcie Gdynia.

Dodawał, że trwają działania związane z koniecznością płynnego przejścia z Nabrzeża Helskiego w porcie na umiejscowione w zupełnie innej jego części Nabrzeże Polskie.

– Wiąże się to z szeregiem zmian organizacyjnych oraz technicznych, jakie muszą zostać przygotowane i wdrożone w sposób bardzo skoordynowany, aby nie zakłócić działającej autostrady morskiej na linii Gdynia-Karlskrona – mówił Aleksander Wicka.

(fot. Karol Makurat | Zawsze Pomorze)

Koszt inwestycji to prawie 290 mln zł. Powstały m.in.:

  • nowoczesny budynek terminalu,
  • specjalna rampa,
  • magazyn,
  • place manewrowe,
  • parkingi.

Kompleksowo przebudowano także nabrzeże oraz infrastrukturę kolejową i drogową.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
Reklama
Reklama