Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama Ziaja kosmetyki kokos i pomarańcza
Reklama

Wiecha na ogromnej hali PGZ Gdynia. Tu będą budowane polskie fregaty Miecznik

Barwna wiecha, symbolizująca zakończenie pierwszego, niezwykle ważnego etapu budowy, została zawieszona pod konstrukcją dachu ogromnej hali w PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni. W tej hali mają powstawać nowoczesne okręty wojenne dla polskiej floty - fregaty budowane w ramach programu Miecznik. To najwyższa hala produkcyjna w Polsce, obiekt ma wysokość aż 46 metrów - dlatego zawieszenie wiechy wymagało użycia potężnego wysięgnika. Inwestycja w stoczni ma wartość 300 milionów złotych.

Autor: Karol Makurat | Zawsze Pomorze

PGZ Stocznia Wojenna w Gdyni ma najwyższą halę w Polsce. Będą w niej budowane okręty dla Marynarki Wojennej

Nowoczesne okręty wojenne w wielu krajach budowane są wewnątrz hal. Pozwala to na ochronę przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi, w przypadku jednostek bojowych, także na zachowanie tajności wielu prac przy systemach niejawnych. Na terenie PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni wznoszone są dwie nowe hale:

  • jedna służąca do przygotowywania modułów i elementów okrętowych,
  • druga – do budowy kadłubów.

Zwłaszcza ta druga będzie widoczna z daleka, ponieważ hala ma wysokość 46 m. To najwyższy taki obiekt w kraju. Konstrukcja hali jest już zmontowana, przyszła więc pora na zawieszenie wiechy. W polskiej tradycji budowlanej taki ozdobiony kolorowymi wstęgami wieniec wiesza się na budynku jako symbol zakończenia bardzo ważnego, podstawowego etapu budowy. By sięgnąć na blisko 50 metrów w górę, konieczne było użycie wysięgnika.

PRZECZYTAJ TEŻ: Sasin i Błaszczak w stoczni w Gdyni. Umowa na budowę pierwszego Miecznika podpisana

Powierzchnia zabudowy nowej hali kadłubowej to blisko 6 tys. m kw. W hali produkcyjnej (kolejne 5 tys. m kw. zabudowy) będą działać stoczniowe wydziały wyposażeniowe. Konsorcjum realizujące inwestycję w stoczni przeprowadzić ma także rozbudowę i przebudowę nabrzeża, placów składowych i dróg wewnętrznych wraz z modernizacją infrastruktury technicznej na terenie stoczni.

PRZECZYTAJ TEŻ: Kanadyjskie systemy na polskich okrętach będą serwisowane w Stoczni Wojennej

– Wraz z zawieszeniem wiechy na najwyższej w Polsce hali, świętujemy osiągnięcie kolejnego kamienia milowego największej inwestycji w ponad 101-letniej historii naszej stoczni. Jeszcze kilka miesięcy temu nasze nowe hale były jedynie śmiałymi pomysłami i niektórzy powątpiewali, czy uda się je zrealizować. Jak widać, wszystko idzie zgodnie z harmonogramem i już za kilka miesięcy, w sierpniu 2024 roku, PGZ Stocznia Wojenna będzie dysponowała infrastrukturą i maszynami oraz urządzeniami, które uczynią z niej najnowocześniejszą stocznię w Polsce – powiedział Paweł Lulewicz, prezes PGZ Stoczni Wojennej.

Fregaty Miecznik powstaną w Gdyni. Co to za okręty?

Nowe hale będą miejscem budowy okrętów wojennych dla polskiej floty w ramach programu pod nazwą Miecznik. Powstać mają trzy nowoczesne wielozadaniowe fregaty. Okręty te powinny zastąpić dwie bardzo już wysłużone fregaty amerykańskiego typu Oliver Hazard Perry. Mieczniki mają zapewnić bezpieczeństwo polskiego wybrzeża i szlaków komunikacyjnych na morzu, ponadto zagwarantować wywiązanie się Polski z obowiązku delegowania okrętów do składu zespołów zadaniowych organizowanych przez pakt NATO.

PRZECZYTAJ TEŻ: W Gdyni powstanie najwyższa w Polsce hala kadłubowa

Nowe fregaty buduje konsorcjum, w skład którego wchodzą Grupa PGZ jako lider oraz PGZ Stocznia Wojenna i Remontowa Shipbuilding. Ponadto partnerzy zagraniczni:

  • firma Babcock odpowiadająca za projekt platformy okrętowej Arrowhead 140,
  • firma Thales dostarczająca podsystemy walki
  • oraz MBDA UK odpowiedzialna za systemy obrony przeciwlotniczej.

Realizacja programu oznacza stworzenie w Polsce około 2 tysięcy miejsc pracy w stoczniach, przedsiębiorstwach zbrojeniowych oraz w innych sektorach przemysłu, bezpośrednio zaangażowanych w projekt.

Fregaty Miecznik. Kiedy będą gotowe?

Podpisanie umowy programu Miecznik nastąpiło w lipcu 2021 roku. W sierpniu odbyło się symboliczne palenie blach pod budowę pierwszego okrętu.

  • Wodowanie jednostki powinno nastąpić na przełomie lat 2025/2026.
  • Oddanie do służby – na przełomie lat 2028/2029.

Około roku po ukończeniu pierwszej fregaty do służby powinna wejść kolejna jednostka. Nazwy budowanych okrętów nie zostały jeszcze ujawnione.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama