Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama Ziaja kosmetyki kokos i pomarańcza
Reklama

Hybrydowo napędzany prom z Gdańska. Ruszyła budowa

Oszczędnością energii i trwałymi, ale lekkimi materiałami wykonania charakteryzować ma się przystosowany do ekstremalnych podbiegunowych warunków prom pasażersko-samochodowy o napędzie hybrydowym, pod który cięcia pierwszej blachy dokonano w Gdańsku w środę, 8 maja. Realizacja norweskiego zamówienia dla stoczni Remontowa Shipbuilding to rozwój, lecz żaden przełom: wcześniej wyprodukowała już sześć innych promów elektrycznych.
cięcie blach do budowy promu dla Torghatten Nord AS, Gdańsk 2024
Prom z Gdańska dla Norwegów ma być gotowy w 2026 roku

Autor: Karol Makurat | Zawsze Pomorze

Niemal 64 metry długości i 15,5 metra szerokości ma mieć zabierający na pokład do 50 samochodów osobowych i niemal trzykrotnie więcej osób napędzany hybrydowo prom pasażersko-samochodowy, nad którym prace, razem z cięciem blach, rozpoczęły się w Gdańsku w stoczni Remontowa Shipbuilding w środę, 8 maja, a zakończyć mają się w ciągu niespełna 2 lat (oddanie jednostki armatorowi nastąpi w pierwszych miesiącach 2026 roku).

cięcie blach do budowy promu dla Torghatten Nord AS, Gdańsk 2024

W Gdańsku powstaje hybrydowy prom dla Norwegów

Prom, zamówiony przez jedną z największych firm żeglugowych w Norwegii: Torghatten Nord AS, obsługiwać ma norweskie fiordy na trasie Stornes-Bjørnerå. Właśnie szczególnie trudne warunki eksploatacji, typowe dla rejonu Koła Podbiegunowego, wymusiły szczególny nacisk na zastosowanie lekkich materiałów oraz „implementację szerokiego zakresu rozwiązań i systemów charakteryzujących się niskimi stratami, co w ostatecznym rozrachunku ma pozwolić na możliwie maksymalną redukcję zużycia energii”.

B620/1, bo taki numer budowy nosi dwustronny prom, zaprojektowany został przez The Norwegian Ship Design Company AS przy wsparciu Remontowa Marine Design & Consulting z grupy Remontowa Holding. Wyposażony będzie w dwa tzw. pędniki azymutalne z zamontowanymi w pionie silnikami elektrycznymi zasilanymi z baterii lub awaryjnie z agregatów. Baterie jednostki będą doładowywane z sieci lądowej w czasie rozładunku lub załadunku.

Jaki będzie hybrydowy prom pasażersko-samochodowy z Gdańska?

  • Długość ma wynosić 63,5 metra.
  • Szerokość wyniesie 15,5 metra.
  • Górny pokład znajdzie się na wysokości 4,8 metra.
  • Przewiezie 149 pasażerów (łącznie z załogą).
  • Pomieści maksymalnie 50 aut osobowych.
  • Będzie w stanie przetransportować 6 samochodów ciężarowych.
prom dla Torghatten Nord AS
Tak będzie wyglądał prom budowany w Gdańsku dla Norwegów (źródło: Remontowa Shipbuilding)

– Będzie to już kolejna jednostka zamówiona w naszej stoczni przez Torghatten Nord AS. W latach 2010-2013 stocznia zbudowała osiem nowoczesnych promów fiordowych różniących się rodzajem napędu, mocą silnika oraz zasięgiem obsługiwanych linii. Powrót klienta do naszej stoczni z nowym zamówieniem świadczy o satysfakcji z wcześniej dostarczonych statków, a także umacnia naszą pozycję na rynku promów pasażersko-samochodowych jako doświadczonego i godnego zaufania partnera – zaznacza Aleksandra Tesmer z Remontowa Shipbuilding.

I dodaje: – Podpisując kontrakt na kolejny, dziewiąty prom dla tego armatora, stocznia włączyła się w działania na rzecz elektryfikacji jego floty oraz implementacji zielonych technologii w norweskim transporcie publicznym. Budowa promu dla Torghatten Nord to jednocześnie kolejny krok w rozwoju kompetencji stoczni jako dostawcy jednostek hybrydowych o zasilaniu bateryjnym. W latach 2018-2021 Remontowa Shipbuilding zbudowała łącznie sześć promów elektrycznych, w tym cztery dla armatorów z Norwegii i dwa dla armatorów z Wielkiej Brytanii.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama