Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Gdańsk: Nowe nabrzeże w Baltic Hub. Wmurowano kamień węgielny

Terminal kontenerowy Baltic Hub w Gdańsku – największy na Bałtyku – jest coraz bliżej poszerzenia o trzecie nabrzeże głębokowodne, łącznie z placami składowymi. Prace przy budowie nabrzeża T3 prowadzone są już od października 2022 roku, polegały przede wszystkim na robotach czerpalnych. Teraz przyszła pora na właściwe nabrzeże o długości ponad 700 metrów, pod które w środę, 5 czerwca wmurowano kamień węgielny.
Baltic Hub, T3, Gdańsk 2024
Terminal kontenerowy Baltic Hub w Gdańsku jest coraz bliżej poszerzenia o trzecie nabrzeże głębokowodne T3

Autor: Materiały prasowe

Akt wmurowania kamienia węgielnego pod budowę nabrzeża T3 w środę, 5 czerwca umieszczono w specjalnej tubie, znanej jako kapsuła czasu. Stanowi to krok do rozbudowy gdańskiego terminala. 

– Dzięki inwestycji T3 Baltic Hub stanie się jednym z największych kompleksów terminali kontenerowych w Europie. To nie tylko znaczący wzrost potencjału operacyjnego i nowe możliwości rozwoju dla naszych klientów, ale także korzyści zarówno dla całej polskiej gospodarki, jak i rynków Europy Środkowo-Wschodniej – powiedział Charles Baker, dyrektor generalny Baltic Hub.

Baltic Hub, T3, kamień węgielny, Gdańsk 2024

– Jesteśmy w wyjątkowym miejscu, w Porcie Północnym, który w tym roku będzie miał już 50 lat. Baltic Hub jest trochę młodszy, niedługo skończy 18 lat. To najmłodsza część Portu Gdańsk i  najpiękniej się rozwijająca. Wymaga konsekwentnego, wieloletniego wysiłku, inwestowania w infrastrukturę, przede wszystkim kolejową, żebyśmy mogli wyprowadzać i wprowadzać ładunki, bo taka jest rola portu. Potrzebujemy silnego intermodalu – przekonywała Dorota Pyć, prezes Portu Gdańsk.

W Baltic Hub w Gdańsku powstaje nabrzeże T3. Powierzchnia Polski powiększyła się o 36 ha

Choć kamień węgielny pod nabrzeże wmurowano teraz, pierwsze prace rozpoczęto w październiku 2022 roku. Wykonano już wszystkie niezbędne roboty czerpalne – w rezultacie terytorium naszego kraju powiększyło się o sztuczną wyspę z urobku wydobytego z morskiego dna, o powierzchni 36 ha. Właśnie na tej wyspie budowane będzie nowe nabrzeże o długości 717 m. Głębokość przy kei wynosić będzie 17,5 m, czyli będą mogły tam cumować nawet największe kontenerowce wpływające na Bałtyk.

– Te dodatkowe hektary to nasze okno na wielki świat transportu morskiego, to szansa na rozwój i kolejny krok w budowie silnej gospodarki morskiej. Takie inwestycje są powodem do dumy. Wzrost wolumenu przeładunków sprawi, że będziemy mieli w Polsce jeden z największych tego typu terminali na kontynencie. Z wielką nadzieją patrzę na to, co wydarzy się w przyszłości, na budowę terminalu instalacyjnego offshore, który ma powstać tuż obok. Polski rząd wspiera wszystkie inwestycje, które służą rozwojowi gospodarczemu. Polska gospodarka morska jest na dobrym kursie – zapewniał podczas uroczystości Arkadiusz Marchewka, wiceminister infrastruktury.

Na placach składowych pracować będzie 7 suwnic nabrzeżowych i 20 półautomatycznych suwnic placowych. Ich montaż rozpocznie się już we wrześniu tego roku. Obsługa terminala będzie półautomatyczna – operatorzy będą mogli zdalnie sterować urządzeniami z ergonomicznie zaprojektowanych stanowisk.

– Poza dumą, ta inwestycja daje także poczucie bezpieczeństwa w świecie, w którym niczego nie możemy być pewni – mówiła Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.

Baltic Hub, nabrzeże T3
Dzięki nabrzeżu T3 w Baltic Hub w Gdańsku powierzchnia Polski powiększyła się o 36 ha (Materiały prasowe)

Baltic Hub w Gdańsku. Przeładunki wzrosną nawet do 4,5 mln TEU rocznie

Zakończenie wszystkich prac budowlanych z uruchomieniem terminala przewidywane jest w końcu roku 2025. Wtedy zdolności przeładunkowe terminala Baltic Hub wzrosną o 1,5 miliona TEU, do 4,5 mln TEU rocznie (TEU to jednostka pojemności równoważna objętości typowego kontenera o długości 20 stóp, czyli 6 m).

Tak wyraźny wzrost zdolności przeładunkowych ma ogromne znaczenie dla całej gospodarki, nie tylko Polski, lecz całego regionu Europy, ponieważ duża część eksportu oraz importu prowadzona jest drogą morską. Tym bardziej, że Baltic Hub Container Terminal to jedyny terminal głębokowodny na Bałtyku. Mogą do niego zawijać największe kontenerowce obsługujące serwisy z Azji i Dalekiego Wschodu.

– Ważne jest to, iż w tych procesach inwestycyjnych uczestniczy PFR. Uważam, że tam, gdzie jesteśmy zaangażowani, tam ryzyka po stronie Skarbu Państwa maleją. Mam nadzieję, że wkrótce postawimy kropkę nad „i” jeśli chodzi o T5. Długo konkurowaliśmy o to, gdzie ma być zlokalizowany port instalacyjny dla Morskiej Energetyki Wiatrowej. Udowodnimy, że T5 będzie wspaniale prosperującym terminalem, który będzie służył także naszemu offshorowi – powiedział Bartłomiej Pawlak, wiceprezes zarządu Polskiego Funduszu Rozwoju.

W roku 2023 Baltic Hub osiągnął przeładunki na poziomie 2,05 miliona TEU. W terminalu pracuje ponad 1400 osób.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
Reklama