Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Trwa budowa przekopu Mierzej Wiślanej. Co się dzieje na terenie inwestycji?

Zgodnie z zapowiedziami wiceministra infrastruktury Marka Gróbarczyka, pierwsze statki mają przepłynąć przez kanał na Mierzei Wiślanej jeszcze w 2022 r. Urząd Morski w Gdyni przekazał, że inwestycja, mimo silnych wiatrów i sztormów, postępuje zgodnie z planem. Obecnie trwają prace w porcie zewnętrznym, centralnej części budowy oraz w rejonie sztucznej wyspy.
przekop Mierzei Wiślanej
(Fot. materiały prasowe NDI/BESIX)

Prace na budowie przekopu Mierzei Wiślanej obecnie obejmują budowę:

  • portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej,
  • kanału żeglugowego ze śluzą, konstrukcją zamknięć oraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego,
  • nowego układu drogowego z mostami obrotowymi,
  • sztucznej wyspy na Zalewie Wiślanym.

– Wszystko wskazuje na to, że pod koniec tego roku pierwsze statki przepłyną przez kanał na Mierzei Wiślanej. Nie chcemy wskazywać konkretnej daty, bo przed nami trudny element uruchomienia wrót wodoszczelnych. Cała inwestycja będzie miała wpływ na uruchomienie Polski wschodniej – obszarów, które nie miały szans na rozwój. Mam nadzieję, że to się zmieni i że zaczniemy nowy etap rozwoju Elbląga i innych miejscowości, leżących nad zalewem – powiedział Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury.

Przekop Mierzei Wiślanej. Co się dzieje na terenie inwestycji?

Urząd Morski w Gdyni poinformował, że, mimo dużego stopnia skomplikowania prac, wykonawca, czyli konsorcjum NDI/Besix , utrzymuje tempo. Co obecnie dzieje się na terenie inwestycji?

Port zewnętrzny

– Port zewnętrzny składa się z falochronu wschodniego i zachodniego.  Falochron wschodni w części nasadowej jest wykonany do 24. sekcji – zarówno od strony zewnętrznej, jak i wewnętrznej. Do wykonania zostały narzuty kamienne, stanowiące podparcie i oparcie dla elementów rozpraszających energię, czyli zastosowanych tu w sposób innowacyjny elementów „x-block plus”. Te narzuty doprowadzono do poziomu zero. Musimy je wyprowadzić ponad poziom morza, a potem do wysokości docelowych, czyli 5 i 6,5 metra – powiedział Andrzej Małkiewicz, naczelnik Wydziału Realizacji Inwestycji w Urzędzie Morskim w Gdyni.

Dodał, że prace na falochronie zachodnim są dużo bardziej zaawansowane. Do wykonania zostały sekcja głowicowa i ostatnie sekcje falochronu.

Kanał żeglugowy

Prace trwają także na kanale żeglugowym. Urząd Morski w Gdyni poinformował, że:

  • w części południowej m.in. zakończono montaż wyposażenia, prowadzone są roboty czerpalne, a na skarpach ukończono wykonywanie narzutu z kamienia łamanego,
  • w części północnej trwają prace związane z montażem elementów odbojowych.

To jednak nie wszystko.

W centralnej części naszej budowy zakończyliśmy wszystkie roboty zasadnicze, konstrukcyjne, żelbetowe. Dla śluzy zostały ukończone roboty żelbetowe, trwają prace konstrukcyjne związane z montażem konstrukcji stalowej bram. Wszystkie cztery bramy zostały już dostarczone na budowę. A jeśli chodzi o bramy nr 1 i nr 2 w kieszeni południowej, to kończymy etap ich scalania i rozpoczynamy pierwsze próby ruchowe – poinformował Mariusz Janczewski, zastępca dyrektora projektu z konsorcjum NDI/Besix.

WIĘCEJ NA TEMAT PRZEKOPU W ARTYKULE: Przekop Mierzei będzie atrakcją przez pięć lat. Potem wszyscy przywykną?

Teraz wykonawcy inwestycji przygotowują się do zalewania śluzy. To długotrwały proces, uzależniony od wyników poszczególnych testów.

– Po wykonaniu prób i zalaniu śluzy wodą będziemy mogli dokończyć roboty ziemne w postaci robót czerpalnych na kierownicy północnej i południowej, tak żeby udrożnić już cały kanał dla potencjalnej przyszłej żeglugi – podkreślił Mariusz Janczewski.

Sztuczna wyspa

Sztuczna wyspa na Zalewie Wiślanym ma być rajem dla ptaków. Według szacunków Urzędu Morskiego w Gdyni, wykonano ją w około 80%. Oprócz tego:

  • pogrążono ponad 10,7 tys. metrów ścianek szczelnych (ponad 99% zaplanowanych),
  • wykonano 1376 sztuk ściągów (99% tego typu prac).

– Na wyspie do wykonania pozostało zamknięcie wrót północnych, co nas czeka na sam koniec prac. Do realizacji są też część geotuby i zasyp kamienny tej geotuby z formowaniem skarp. W tej chwili wyrywamy pogodzie dni na prowadzenie prac zarówno na wyspie, jak i prac czerpalnych na torze i kanale żeglugowym. Nie jest to łatwe, bo co tydzień mamy sztorm – powiedział Mariusz Sasin, dyrektor projektu budowy wyspy z firmy NDI.

PRZECZYTAJ TEŻ: Mieszkańcy Mierzei Wiślanej nauczyli się żyć w cieniu przekopu

Obecnie rozbierane jest także nabrzeże tymczasowe, tzw. „kolanko”. To na nim znajdował się plac składowo-przeładunkowy, z którego przewożono materiał do wykonania grodzy sztucznej wyspie.

– Do końca lutego mamy plan zdemontować całe nabrzeże i akwen pozostawić czysty, taki jak na początku budowy – dodał Mariusz Sasin.

Na budowie przekopu prowadzone są też roboty elektryczne, teletechniczne i sanitarne.

Trwa m.in. budowa sieci elektroenergetycznych i teletechnicznych wzdłuż drogi technologicznej przy falochronie zachodnim. Prowadzony jest też montaż elementów systemu telewizji dozorowej w rejonie mostu północnego i południowego. Budowane są również kanalizacja deszczowa w rejonie nabrzeża przeładunkowego i połączeniowego, oraz odwodnienie liniowe przy nabrzeżu połączeniowym i w obszarze od mostu południowego do mostu północnego części zachodniej przekopu – poinformowała Magdalena Kierzkowska, rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni.

Dodatkowo uruchamiany jest nadrzędny system sterowania. Integrowane są także systemy automatyki mostu północnego i południowego, oraz zewnętrzne systemy instalowane na terenie przeprawy.

Przekop Mierzei Wiślanej. Kiedy koniec prac?

Budowa pierwszej części inwestycji, czyli kanału na Mierzei Wiślanej, ma zakończyć się w 2022 r. Nowa droga wodna, od Zatoki Gdańskiej, przez Zalew Wiślany, do Elbląga, będzie miała długość prawie 25 kilometrów.



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
Reklama
Reklama