Inauguracja sezonu wycieczkowców w Porcie Gdańsk miała miejsce 17 kwietnia – wówczas do Gdańska zawinął pierwszy w tym roku statek pasażerski – Le Champlain. To nowoczesna jednostka należąca do francuskiej linii rejsowej Ponant, specjalizującej się w luksusowych, butikowych rejsach ekspedycyjnych. W tym sezonie do Portu Gdańsk wycieczkowce będą zawijać 60 razy. Największym statkiem (3.07), będzie Crystal Serenity, luksusowa jednostka linii Crystal Cruises, o długości 250 m. Pływa po banderą Wysp Bahama. Może pomieścić ponad 1000 pasażerów. Posiada 347 kabin, dwa baseny: duży zewnętrzny i mniejszy pod rozsuwaną kopułą.
Port Gdańsk od lat stawia na rozwój i aktywne przyciąganie armatorów za równo towarowych, jak i pasażerskich. To strategiczny port na Bałtyku i największy w Polsce, a jego rola rośnie wraz z inwestycjami, które czynią go coraz bardziej konkurencyjnym na arenie międzynarodowej. Port oferuje preferencyjne warunki rozliczeń, elastyczne podejście do operatorów i armatorów oraz indywidualnie negocjowane umowy. Organizuje również misje gospodarcze, uczestniczymy w targach, promując Gdańsk jako atrakcyjny port destynacyjny. Oferuje bliskość zabytkowego centrum, dobre połączenia i unikalne atrakcje - co czyni Gdańsk popularnym punktem na trasach wycieczkowców po Bałtyku.
Port Gdańsk rokrocznie uczestniczy w Seatrade Cruise Global. - W tym roku byliśmy na targach w ramach wspólnego projektu organizacji Cruise Europe, wraz z portami morskimi z Finlandii, Litwy, Łotwy, Estonii, Belgii, Niderlandów, Szwecji, Wysp Owczych oraz Irlandii. Uczestnictwo w największych targach żeglugi pasażerskiej w Miami jest doskonałą promocją Portu Gdańsk, miasta i całego Pomorza. Nasza oferta skierowana do armatorów statków pasażerskich przyniesie wymierne efekty w ciągu 2–3 lat w postaci kolejnych zawinięć wycieczkowców do Portu Gdańsk. Ten czas jest nam potrzebny do przygotowania całej logistyki pasażerskiej związanej z zawinięciami i obsługą pasażerów. Dobrym uzupełnieniem naszych aktywności była wizyta w Porcie Miami, gdzie zapoznaliśmy się z rozwiązaniami mającymi na celu redukcję emisji, w tym w szczególności z infrastrukturą OPS (Onshore Power Supply) – dostarczającą energię na jednostki wycieczkowe podczas ich postoju w porcie – relacjonuje Dorota Pyć, prezes Portu Gdańsk.
Jednym z efektów spotkań i rozmów w Miami jest potwierdzenie zawinięcia w 2026 roku wycieczkowca Rotterdam – jednostki należącej do renomowanej linii Holland America Line. Będzie to największy statek pasażerski, jaki kiedykolwiek zawinął do Portu Gdańsk. Liczący 299 metrów długości kolos pomieści na swoim pokładzie ponad 3000 pasażerów.
Podczas targów Port Gdańsk, wspólnie z Baltic Gateway Group – jednym z czołowych touroperatorów w Europie Północnej – zaprezentował kompleksową ofertę turystyczną obejmującą atrakcje Gdańska i całego regionu. Wzrost liczby rejsów i turystów przypływających drogą morską może w znacznym stopniu przyczynić się do rozwoju gospodarczego Pomorza.
Szacuje się, że podróżni przypływający do Gdańska zostawiają nad Motławą od 3 do 5 mln dolarów rocznie. W Porcie Gdańsk głównym touroperatorem, obsługującym pasażerów wycieczkowców jest Baltic Gateway. Na nabrzeże podstawia autokar, który zabiera podróżnych do miejsc, które chcą zwiedzić.
Turyści, po zejściu na ląd, najchętniej odwiedzają: Westerplatte, Trakt Królewski, Dwór Artusa, Bazylikę Mariacką, Katedrę Oliwską (koncerty organowe), zamek w Malborku, Europejskie Centrum Solidarności, Muzeum Bursztynu, Muzeum II Wojny Światowej. Ale nie tylko w lecie Gdańsk przyciąga turystów. Jest atrakcyjny także zimą. Wśród pasażerów wycieczkowców, głównie Amerykanów, Brytyjczyków i Niemców popularnością cieszy się Jarmark Bożonarodzeniowy, który zajął I miejsce w konkursie Best Christmas Markets in Europe 2025!
Statki te emitują spore ilości CO₂ zwłaszcza gdy ich silniki pracują w porcie. Dlatego też Port Gdańsk podejmuje konkretne działania, które mają na celu zminimalizowanie negatywnego wpływu żeglugi na klimat i jakość powietrza w regionie. Port planuje rozwój infrastruktury OPS (Onshore Power Supply), umożliwiającej podłączenie statków do zasilania z lądu. Dzięki temu jednostki, które cumują w porcie, mogą wyłączyć swoje silniki spalinowe i korzystać z energii elektrycznej, co znacząco ogranicza emisję spalin w trakcie postoju. Port stale prowadzi monitoring emisji i jakości powietrza. Współpracuje z instytucjami badawczymi oraz korzysta z systemów monitorujących jakość powietrza, by lepiej rozumieć skalę emisji i skutecznie wdrażać środki zaradcze. Dane z pomiarów są publicznie dostępne, co zwiększa transparentność działań. Poza tym w ramach projektów unijnych i krajowych Port Gdańsk inwestuje w modernizację nabrzeży oraz dostosowanie ich do obsługi nowoczesnych, bardziej ekologicznych jednostek pływających. Prowadzi też dialog z operatorami statków pasażerskich, zachęcając ich do korzystania z jednostek napędzanych paliwami alternatywnymi (np. LNG) lub wyposażonych w systemy ograniczania emisji, takie jak scrubbery.
- Naszym celem na następną dekadę jest utrzymanie naszej pozycji jako portu tranzytowego dla rejsów, oraz zwiększenie liczby zawinięć poprzez przyjmowanie statków o długości do 300 metrów. Nowa jakość obsługi wycieczkowców wkrótce stanie się faktem w Porcie Gdańsk. Pierwsze instalacje OPS zaczną działać w 2029 roku – wyjaśnia Alan Aleksandrowicz, wiceprezes Portu Gdańsk.
Napisz komentarz
Komentarze