Reklama E-prenumerata Zawsze Pomorze na rok z rabatem 30%
Reklama Przygody Remusa rycerz kaszubski
Reklama

Port Ustka: Falochrony przejdą modernizację w ramach wsparcia energetyki wiatrowej

Falochrony w Porcie Ustka zostaną gruntownie zmodernizowane. Obie konstrukcje chroniące wejście do portu przed falowaniem liczą sobie już ponad 100 lat i wymagają przebudowy dla umożliwienia bezpiecznej pracy bazom serwisowym morskich farm wiatrowych, które znajdą się w usteckim porcie. Fundusze na sfinansowanie prac pochodzą z Krajowego Planu Odbudowy.
falochrony w Porcie Ustka
Falochrony w Porcie Ustka

Autor: Urząd Morski w Gdyni

Falochrony w Porcie Ustka przejdą remont

Dokumenty dotyczące remontu ponad stuletnich falochronów w Porcie Ustka podpisali przedstawiciele Urzędu Morskiego w Gdyni oraz spółki PORR, która na wykonanie obu zadań ma 15 miesięcy

Inwestycja znacząco poprawi funkcjonowanie usteckiego portu i dostosuje go do nowych funkcji związanych z energetyką wiatrową. Uzyskała dofinansowanie ze środków z KPO oraz pokazuje, jak ważne dla nas są energetyka wiatrowa i wsparcie w tym kontekście małych oraz średnich portów morskich. Jest to bardzo istotne, ponieważ Ustka staje się portem serwisowym dla morskich farm wiatrowych. Wejście do portu zostanie tak przygotowane, aby w nowoczesny sposób obsługiwać wpływające jednostki.

Arkadiusz Marchewka / wiceminister infrastruktury

  • Pierwsza z podpisanych umów obejmuje remont Falochronu Wschodniego i nabrzeża Pilotowego.
  • Druga dotyczy Falochronu Zachodniego z nabrzeżami, slipem oraz ostrogami.

Wartość prac to 102,5 mln zł. Zadanie realizowane jest w ramach projektu „Budowa morskiego terminalu serwisowego offshore w Ustce”. Fundusze pochodzą z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.

Kompleksowa przebudowa falochronów jest niezbędna ze względu na ich wiek, stan techniczny, a także ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa portu. Modernizacja ograniczy falowanie w awanporcie i wewnątrz portu – dzięki odtworzeniu ostrogi przy Falochronie Zachodnim w nowej lokalizacji i zwiększonej długości, oraz dodatkowemu narzutowi kamiennemu od głowicy do ostrogi  – co znacznie poprawi warunki manewrowania i bezpieczeństwo jednostek wpływających oraz wypływających z portu. Remont obejmie również zniszczone elementy infrastruktury, takie jak nabrzeża: Niskie, Skarpowe, slip i Ostroga Helska. W konsekwencji, realizacja obu podpisanych dziś umów znacznie usprawni prowadzenie inwestycji związanych z morską energetyką wiatrową.

Anna Stelmaszyk-Świerczyńska / dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni

Modernizacja obu falochronów ma wielkie znaczenie dla rozwoju całego portu w Ustce, nie tylko dla baz serwisowych offshore. W opinii miejscowych samorządowców, to wstęp do budowy portu zewnętrznego. 

Zakres prac

Wykonawca zadania wykona:

  • przebudowę Falochronu Wschodniego i nabrzeża Pilotowego;
  • przebudowę Falochronu Zachodniego z nabrzeżem Niskim oraz nabrzeża Skarpowego wraz ze slipem;
  • przebudowę Ostrogi Falochronu Zachodniego;
  • przebudowę Ostrogi Helskiej;
  • w ramach osobnego postępowania przetargowego – prace podczyszczeniowe oraz wydobycie wraku pogłębiarki „Stułbia”, który zalega w pobliżu Falochronu Wschodniego.

Historia usteckich falochronów

Falochron Wschodni

Usteckie falochrony to niezwykle ciekawe konstrukcje hydrotechniczne. Jak informuje Urząd Morski w Gdyni, Falochron Wschodni, pierwotnie o długości około 185 m, swoją nasadę miał w rejonie dzisiejszego placyku umiejscowionego na końcu nabrzeża Pilotowego, gdzie zlokalizowany jest pomnik Syrenki. Na początku XX wieku falochron został przedłużony o 128 m oraz zakończony głowicą. 

Łączna długość falochronu po zakończeniu prac wyniesie 336,5 m (obecnie to 318 m). Falochron zostanie wyposażony w: 

  • pachoły kamienne,
  • linię odbojową,
  • drabinki wyjściowe,
  • znaki nawigacyjne,
  • barierki ochronne
  • oraz stojaki na sprzęt ratunkowy.

Na czas remontu pomnik Syrenki zostanie przeniesiony w okolice Kapitanatu Portu. Po zakończeniu prac wróci na swoje miejsce.

Nabrzeże Pilotowe

Nabrzeże Pilotowe o długości 155,5 m stanowi przedłużenie Falochronu Wschodniego w kierunku lądu. Jest ono obudową brzegu oraz pełni funkcję bulwaru spacerowego. Tam również zostanie przeprowadzony całkowity remont na odcinku 120 m. Na jego zakończenie przewiduje się montaż wyposażenia hydrotechnicznego oraz odtworzenie narzutu kamiennego po zewnętrznej stronie konstrukcji.

Falochron Zachodni

Falochron Zachodni w swej oryginalnej konstrukcji miał długość 295 m i rozpoczynał się w rejonie dzisiejszego slipu do wodowania jednostek. Na początku XX wieku został przedłużony o 141 m oraz zakończony głowicą. Odcinek kończący pierwotny falochron został pozostawiony jako ostroga wewnętrzna zachodnia, która obecnie jest zrujnowana. 

Na Falochronie Zachodnim zostanie zamontowane wyposażenie hydrotechniczne oraz odtworzony zewnętrzny narzut kamienny, a także ułożony narzut wewnętrzny – w północnej części falochronu, od nasady ostrogi do głowicy. Dodatkowo przy zewnętrznej krawędzi głowicy falochronu przewiduje się budowę kierownicy ze stalowych pali rurowych zabezpieczającej narzut kamienny przed osuwaniem i zanieczyszczaniem toru wodnego. Łączna długość falochronu wyniesie 436,3 m (obecnie to 416 m). 

Nabrzeża Niskie, Skarpowe oraz ostrogi

W ramach całego zadania wyremontowane zostanie również nabrzeże Niskie zbudowane w drugiej połowie XX wieku w rejonie nasady Falochronu Zachodniego, służące do obsługi niewielkich jednostek pływających.

Modernizację przejdą też nabrzeże Skarpowe ze slipem i Ostroga Helska. W nowej lokalizacji zaś odtworzona zostanie Ostroga Zachodnia.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

ReklamaPrzygody Remusa rycerz kaszubski
ReklamaNewsletter Zawsze Pomorze - zapisz się
Reklama