Port Gdynia: Bałtycki Terminal Zbożowy trafi do Konsorcjum SBT na 30 lat?
Port Gdynia opublikował informację o podpisaniu z Konsorcjum SBT umowy przedwstępnej w sprawie operatora terminala zbożowego. Gdyński terminal ma wielkie znaczenie dla eksportu zboża z Polski, tylko w roku 2024 przeładunki w tym terminalu sięgnęły 5,6 mln ton.
- Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. informuje, że obie strony – Port Gdynia oraz konsorcjum w składzie: Szczecin Bulk Terminal sp. z o.o., Tapini oraz Ribera – podpisały umowę przedwstępną dotyczącą objęcia w dzierżawę Bałtyckiego Terminala Zbożowego na okres 30 lat. Dokument stanowi kluczowy etap postępowania przetargowego, którego celem jest wybór nowego operatora terminala. Komplet dokumentacji, wraz z umową przedwstępną został przekazany do Ministerstwa Infrastruktury w celu uzyskania zgód korporacyjnych i decyzji administracyjnej Ministra - czytamy w komunikacie Portu Gdynia.
CZYTAJ TEŻ: Port Gdynia: Terminal zbożowy poprowadzi ten sam operator
Kluczowy terminal dla eksportu polskiego zboża
Czym jest Bałtycki Terminal Zbożowy? Jego podstaw szukać trzeba w roku 1937, kiedy do użytku oddano w gdyńskim porcie wielki elewator, służący do obsługi eksportu polskiego zboża i jego magazynowania. Po II wojnie światowej w oparciu o ww. elewator prowadzono import i eksport zboża. W ostatnich dekadach XX wieku powstały dodatkowe urządzenia przeładunkowe i powierzchnie magazynowe. Oto kilka danych nt. terminala:
- zajmuje nabrzeża Indyjskie i Norweskie w Porcie Gdynia;
- obsługuje przeładunki zbóż oraz surowców paszowych;
- dysponuje elewatorem, silosami oraz magazynem paszowym;
- powierzchnia składowa wystarczy na 51 tys. ton ładunków;
- terminal wyposażony jest w sterowanie komputerowe i elektroniczne wagi automatyczne;
- umożliwia przeładunki na wagony kolejowe oraz samochody.
Procedura przetargowa i przyszłość operatora
Wybór dzierżawcy Bałtyckiego Terminala Zbożowego ma duże znaczenie dla gospodarki całego kraju, w razie konieczności wyeksportowania nadwyżek zboża lub sprowadzenia potrzebnych gatunków ziarna. Dość przypomnieć kontrowersje z eksportowaniem ukraińskiego zboża, co do którego pojawiały się podejrzenia, że pozostaje w Polsce. Procedura przetargowa przeciąga się, ponadto nałożyła się na nią konieczność porozumienia ze spółką Mondry, dzierżawiącą terminal, by zajmowała się nim do czasu przejęcia BTZ przez nowego dzierżawcę.
Pierwszy przetarg na wydzierżawienie BTZ anulowano. W drugim przetargu wybrano konsorcjum SBT z udziałem Szczecin Bulk Terminal, Tapini i Ribera, czyli firm prywatnych. Podnoszone są więc obawy, czy strategiczne interesy państwa będą w tej sytuacji zabezpieczone.
W trakcie najbliższych lat powstać ma w Trójmieście drugi terminal zbożowy - w Porcie Gdańsk. O planach jego założenia poinformował premier Donald Tusk. W przypadku tego terminala operatorem ma być spółka Port Gdański Eksploatacja, kontrolowana pośrednio przez państwo.
Napisz komentarz
Komentarze