Reklama E-prenumerata Zawsze Pomorze na rok z rabatem 30%
Reklama Przygody Remusa rycerz kaszubski
Reklama

Linie kolejowe do portów w Gdańsku i Gdyni zwiększą przepustowość

Postępuje rozbudowa linii kolejowych prowadzących do portów morskich w Gdańsku i Gdyni, dzięki czemu zwiększa się przepustowość tych linii – wynika z najnowszych informacji resortów infrastruktury oraz funduszy i polityki regionalnej. Nakłady na sieć kolejową idą w miliardy złotych, lecz pozwoli to na sprawne dowożenie towarów do portów i wywożenie ładunków, nie obciążając sieci drogowej. Sprawdź szczegóły.
tory do Portu Gdańsk, zdjęcie ilustracyjne
Modernizacja linii kolejowych do portów w Gdańsku i Gdyni zwiększa przepustowość i usprawnia transport towarów

Autor: Facebook | Ministerstwo Infrastruktury

Inwestycje w linie kolejowe do portów w Gdańsku i Gdyni

Spółka Polskie Linie Kolejowe przedstawiła w poniedziałek, 18 sierpnia na specjalnej konferencji w Gdańsku wyniki realizowanych w ostatnich latach inwestycji oraz kolejne zadania do realizacji. Działania te wysoko ocenili przedstawiciele rządu: wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak oraz wiceminister funduszy i polityki regionalnej Jacek Karnowski. Wojewoda pomorska Beata Rutkiewicz poinformowała natomiast, że rozwój portów to gwarancja bezpieczeństwa w wielu wymiarach: militarnym, energetycznych czy żywnościowym, a kolej ma w nich pierwszorzędne znaczenie.

– W ostatnim czasie ogromnie umocniły się adriatyckie porty: Triest, Koper i Rijeka. Ich atutem są regularne, sprawne serwisy kolejowe. Problemy mają natomiast sąsiedzi zza zachodniej granicy, u których remonty linii jeszcze potrwają. To znacząco obniża konkurencyjność portów i jest widoczne w wynikach. Powinniśmy, jako państwo, umieć szybko wyciągać wnioski i błyskawicznie wdrażać stosowne rozwiązania – powiedziała Beata Rutkiewicz, wojewoda pomorska.

Modernizacja kolei do portów. Kluczowe projekty

Wiele udało się już zrobić. 

  • W latach 2019-2020 rozpoczęto modernizację linii kolejowych do portów morskich w Gdańsku (zakończona w roku 2022) oraz Gdyni (zakończona w roku 2024 ), która pozwoliła na kursowanie dłuższych składów, z cięższymi wagonami. 

Wydano wówczas ponad 3,3 mld zł

  • W roku 2021 rozpoczęła się modernizacja linii kolejowej 201 z Bydgoszczy do Trójmiasta, która ma szczególne znaczenie dla obsługi portu w Gdyni.
  • We wrześniu ubiegłego roku podpisano umowę na prace między Somoninem a Gdańskiem Osową, łącznie z elektryfikacją linii 229 Glincz-Kartuzy

To kolejne nakłady rzędu 1,2 mld zł netto.

  • W grudniu 2024 roku zawarto kolejne umowy z wykonawcami na prace na linii kolejowej 201 z Kościerzyny do Somonina oraz linii 214 z Somonina do Kartuz, o łącznej wartości niemal 1,3 mld zł netto

Te zadania mają być zakończone w roku 2028.

modernizacja kolei do portów, konferencja prasowa w Gdańsku
Linie kolejowe do portów w Gdańsku i Gdyni czekają kolejne inwestycje. Konferencja prasowa w Gdańsku (fot Jacek Sowa | UMWP)

Przyszłość transportu kolejowego do portów morskich

Do roku 2032 potrwają natomiast prace planowane na pozostałych odcinkach: 

  • Gdańsk Osowa-Gdynia Główna
  • oraz Kościerzyna-Maksymilianowo.

4 torowiska między Pszczółkami a Pruszczem Gdańskim

Ponadto prowadzone są przygotowania do przetargu na poszerzenie układu torowego między Pszczółkami a Pruszczem Gdańskim do 4 torowisk, co przyniosłoby radykalne zwiększenie przepustowości linii z Tczewa do Gdyni.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Pszczółki - Pruszcz nic nie pomogą Gdyni 20.08.2025 14:36
Bo korek jest w Trójmieście, na niewydolnej i pozbawionej rezerw linii z początku 20 wieku, poprowadzonej przez środek miast. Za to pomoże Gdańskowi i o to chodzi w tym wyszarpywaniu centralnej "kołdry". Obecne prace na 201 w żaden sposób nie pomogą Gdyni, bo to jedynie drobny fragment całości przedsięwzięcia, z którego Pomorze wcale nie jest tak bardzo zadowolone. Ale jakoś na radykalne rozwiązania pomijające nieistniejące od 80 lat uwarunkowania powstania linii 201 nikogo (mentalnie) nie stać. W Gdyni wydano blisko 2 miliardy złotych na odtworzenie układu torowego z początków 20 wieku, a nie zrobiono nic, aby powstał terminal kontenerowy w Porcie Zewnętrznym. Pierwszy etap DCT kosztował 600 milionów złotych. I już zarabiał... Proszę porównać te wartości. Obecnie 2 miliardy leży na ziemi i rdzewieje. A gruntowa spekuła stawia bloki tuż przy torach. Następnie pojawią się niezadowoleni "pożyteczni"...

ReklamaPrzygody Remusa rycerz kaszubski
ReklamaNewsletter Zawsze Pomorze - zapisz się
Reklama