Inwestycje w linie kolejowe do portów w Gdańsku i Gdyni
Spółka Polskie Linie Kolejowe przedstawiła w poniedziałek, 18 sierpnia na specjalnej konferencji w Gdańsku wyniki realizowanych w ostatnich latach inwestycji oraz kolejne zadania do realizacji. Działania te wysoko ocenili przedstawiciele rządu: wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak oraz wiceminister funduszy i polityki regionalnej Jacek Karnowski. Wojewoda pomorska Beata Rutkiewicz poinformowała natomiast, że rozwój portów to gwarancja bezpieczeństwa w wielu wymiarach: militarnym, energetycznych czy żywnościowym, a kolej ma w nich pierwszorzędne znaczenie.
– W ostatnim czasie ogromnie umocniły się adriatyckie porty: Triest, Koper i Rijeka. Ich atutem są regularne, sprawne serwisy kolejowe. Problemy mają natomiast sąsiedzi zza zachodniej granicy, u których remonty linii jeszcze potrwają. To znacząco obniża konkurencyjność portów i jest widoczne w wynikach. Powinniśmy, jako państwo, umieć szybko wyciągać wnioski i błyskawicznie wdrażać stosowne rozwiązania – powiedziała Beata Rutkiewicz, wojewoda pomorska.
Modernizacja kolei do portów. Kluczowe projekty
Wiele udało się już zrobić.
- W latach 2019-2020 rozpoczęto modernizację linii kolejowych do portów morskich w Gdańsku (zakończona w roku 2022) oraz Gdyni (zakończona w roku 2024 ), która pozwoliła na kursowanie dłuższych składów, z cięższymi wagonami.
Wydano wówczas ponad 3,3 mld zł.
- W roku 2021 rozpoczęła się modernizacja linii kolejowej 201 z Bydgoszczy do Trójmiasta, która ma szczególne znaczenie dla obsługi portu w Gdyni.
- We wrześniu ubiegłego roku podpisano umowę na prace między Somoninem a Gdańskiem Osową, łącznie z elektryfikacją linii 229 Glincz-Kartuzy.
To kolejne nakłady rzędu 1,2 mld zł netto.
- W grudniu 2024 roku zawarto kolejne umowy z wykonawcami na prace na linii kolejowej 201 z Kościerzyny do Somonina oraz linii 214 z Somonina do Kartuz, o łącznej wartości niemal 1,3 mld zł netto.
Te zadania mają być zakończone w roku 2028.

Przyszłość transportu kolejowego do portów morskich
Do roku 2032 potrwają natomiast prace planowane na pozostałych odcinkach:
- Gdańsk Osowa-Gdynia Główna
- oraz Kościerzyna-Maksymilianowo.
4 torowiska między Pszczółkami a Pruszczem Gdańskim
Ponadto prowadzone są przygotowania do przetargu na poszerzenie układu torowego między Pszczółkami a Pruszczem Gdańskim do 4 torowisk, co przyniosłoby radykalne zwiększenie przepustowości linii z Tczewa do Gdyni.
























Napisz komentarz
Komentarze