Kolej do elektrowni jądrowej w Choczewie
Budowa elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino ma strategiczne znaczenie dla bezpieczeństwa energetycznego nie tylko Pomorza, ale i całego kraju. Z tego względu ważne są więc inwestycje wspomagające jej powstawanie, ale i późniejszą eksploatację. Modernizacja linii kolejowej 229 oraz dobudowanie nowego odcinka linii kolejowej nr 230 w kierunku planowanej elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino oraz stacji Choczewo pozwoli na transport pracowników oraz towarów koleją podczas budowy, ale także podczas późniejszego funkcjonowania elektrowni.
CZYTAJ TEŻ: Ruszyła wycinka drzew pod budowę elektrowni jądrowej w Choczewie
Modernizacja linii 229. Będzie szybciej, ciszej i bezpieczniej
Ważne dla mieszkańców północnej Polski jest też to, że ta inwestycja pozwoli na szybsze i bardziej komfortowe podróżowanie pociągami w tej części województwa pomorskiego. Aktualnie na trasie połączenia pasażerskie realizowane są wyłącznie w okresie letnim. Realizacja prac stworzy nowe możliwości dla przewoźników w kontekście zapewnienia całorocznych połączeń kolejowych.
- W ramach tego zadania zmodernizowany zostanie 32-kilometrowy odcinek linii kolejowej nr 229 między Lęborkiem a Łebą. Przebudowane zostaną stacje i przystanki Lębork Nowy Świat, Nowa Wieś Lęborska, Garczegorze, Lędziechowo, Wrzeście, Steknica oraz Łeba. Powstanie także nowy przystanek Lębork Zachodni. Perony zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Pociągi, pasażerskie i towarowe, pojadą z prędkością do 120 km/h. Linia zostanie zelektryfikowana – informuje Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Nowa linia 230: Szybkie połączenie do Choczewa
Nowy odcinek reaktywowanej linii nr 230 w kierunku elektrowni oraz stacji Choczewo będzie miał 30 kilometrów. Na trasie powstaną nowe stacje i przystanki: Szczenurze, Sarbsk, Osetnik, Słajszewo – Elektrownia, Lubiatowo – Kopalino, Jackowo oraz przebudowana zostanie istniejąca stacja Choczewo. Nową trasą pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Linia zostanie także zelektryfikowana.
- Łącznie na obu tych liniach zostanie zbudowanych lub przebudowanych 115 obiektów inżynieryjnych, w tym mosty, wiadukty, przejścia pod torami, przejścia dla zwierząt i przepusty. Bezpieczeństwo w ruchu kolejowym zapewnią nowe urządzenia systemu sterowania. Zmodernizujemy także przejazdy kolejowo – drogowe, co podniesie poziom bezpieczeństwa na styku dróg i torów – dodaje Przemysław Zieliński.
Całe zadanie zrealizuje firma Torpol za kwotę 1,44 mld zł netto (1,77 mld zł brutto). Pieniądze będą pochodzić z budżetu państwa. Zakończenie inwestycji planowane jest w 2029 r.
- Przypomnijmy, że we wrześniu br. podpisaliśmy umowę na prace remontowe na trasie alternatywnej do elektrowni jądrowej, czyli na odcinku linii nr 229 między Kartuzami a Lęborkiem. Trzecim etapem w ramach projektu będzie modernizacja linii nr 230 na odcinku Wejherowo – Choczewo. Realizacja prac zapewni dostęp mieszkańców tej części Pomorza do kolei po ponad 30 latach. Wybranie wykonawcy dla tego etapu planowane w drugim kwartale 2026 r., a zakończenie wszystkich prac w 2029 r – dodaje Zieliński.

























Napisz komentarz
Komentarze