Powstanie szóste stanowisko przeładunkowe w Naftoporcie
Naftoport, spółka, należąca do Grupy Kapitałowej PERN S.A., wspólnie z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk przystępują do budowy nowego stanowiska przeładunkowego „W”. W czwartek, 13 listopada, podpisano umowę z generalnym wykonawcą inwestycji – firmą DORACO. To nowy rozdział w historii polskiej infrastruktury naftowej.
Naftoport - zaopatrujący rafinerie w Gdańsku i Płocku oraz obsługujący tranzyt do krajów Europy Środkowej - jest kluczowym elementem krajowej infrastruktury energetycznej, umożliwiającym import oraz eksport ropy naftowej i produktów ropopochodnych drogą morską. Jego rozbudowa łączy rozwój gospodarczy z bezpieczeństwem narodowym, a Polska wzmacnia swoją pozycję jako państwo niezależne w zakresie dostaw ropy i paliw.

– Terminal, który już dziś stanowi kluczowy element infrastruktury energetycznej kraju, zwiększy swoje możliwości przeładunkowe - powiedział w trakcie konferencji związanej z podpisaniem umowy pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej, wiceminister w resorcie energii Wojciech Wrochna. - Tych dodatkowych zdolności potrzebujemy, szczególnie w kontekście wydarzeń sprzed trzech lat – wojny w Ukrainie i odcięcia dostaw surowców ze wschodu. Dywersyfikacja źródeł dostaw i uniezależnianie się od szantażu energetycznego to kierunek, który konsekwentnie realizujemy. Ta inwestycja w istotny sposób zwiększy naszą odporność i pozwoli budować nowy, bardziej stabilny oraz bezpieczny system energetyczny, niezależny od rosyjskich surowców.
CZYTAJ TEŻ: Daniel Betke nowym prezesem Naftoportu
Zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego
Wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka także mówił o rosnącej roli portów w zapewnianiu bezpieczeństwa Polski.
- Siła i znaczenie Bałtyku w kontekście bezpieczeństwa energetycznego stale rosną - podkreślał. - Polska staje się hubem energetycznym na Bałtyku. Jeśli spojrzymy na to, co dzieje się w rejonie Zatoki Gdańskiej, widzimy bardzo znaczące projekty o kolosalnym znaczeniu dla bezpieczeństwa energetycznego. Oprócz rozbudowy Naftoportu, budujemy terminal gazowy typu FSRU oraz terminal instalacyjny morskich farm wiatrowych – możliwy dzięki odblokowanym środkom z KPO. Niedaleko na zachód powstaje pierwsza w Polsce elektrownia jądrowa. Największe elementy potrzebne do jej budowy zostaną dostarczone drogą morską, dzięki kilometrowemu pirsowi, który właśnie budujemy.

- Budowa stanowiska „W” to inwestycja, która umacnia Polskę jako niezależne i bezpieczne państwo - mówiła Dorota Pyć, prezes Portu Gdańsk. - Zapewni dywersyfikację dostaw surowców, zwiększy naszą odporność na zawirowania geopolityczne i wzmocni rolę Portu Gdańsk jako energetycznego serca regionu Morza Bałtyckiego. Tworzymy infrastrukturę, która nie tylko odpowiada na wyzwania teraźniejszości, ale jest również przygotowana na przyszłość – na nowe rodzaje paliw i na transformację energetyczną, która czeka nas w kolejnych dekadach
Rozbudowa terminalu to także krok w stronę nowoczesnej, odpornej infrastruktury portowej, która zapewni ciągłość dostaw surowców i stabilność energetyczną w regionie.
Rekordowe wyniki Naftoportu
Naftoport odpowiada za ponad 50 proc. przeładunków ogółem w Porcie Gdańsk. W 2024 r. osiągnął rekordowe wyniki – 489 obsłużonych tankowców i ponad 39 mln ton przeładunków ropy i paliw.
Obserwowane od kilku lat rosnące zapotrzebowanie na import surowców drogą morską stało się impulsem do rozbudowy terminalu o nowe stanowisko, które zwiększy możliwości operacyjne Naftoportu i jego przepustowość do 49 mln ton rocznie.
CZYTAJ TEŻ: Port Gdańsk umacnia pozycję lidera na Bałtyku. Właśnie pobił kolejny rekord!

Inwestycja warta 455 mln zł
Inwestycja obejmuje powstanie nowego nabrzeża, estakad rurowych, dróg dojazdowych, infrastruktury technicznej oraz systemów zabezpieczeń środowiskowych. Będzie to drugie stanowisko w Naftoporcie przystosowane do obsługi największych tankowców świata – VLCC (Very Large Crude Carrier), o długości ponad 300 metrów i zanurzeniu do 15. Zdolność przeładunkowa nowego obiektu sięgnie ok. 9 mln ton rocznie. Nowe stanowisko pozwoli na obsługę czterech dużych zbiornikowców jednocześnie, skracając tym samym cykle przeładunkowe.
- Dzięki tej inwestycji, Grupa PERN zyskuje dodatkowe możliwości zaspokajania potrzeb krajowych rafinerii i odbiorców, co w konsekwencji przekłada się na bezpieczeństwo dostaw, niezależność gospodarki i spokój obywateli – wskazał Daniel Betke, prezes Naftoportu.
Generalnym wykonawcą inwestycji została firma DORACO od 35 lat specjalizująca się w realizacji złożonych inwestycji hydrotechnicznych nad Bałtykiem i projektów z zakresu infrastruktury strategicznej w całej Polsce. DORACO odpowiadało m.in. za rozbudowę Nabrzeży Wisłoujście i Zbożowego w Porcie Gdańsk, modernizację Nabrzeża Helskiego w Porcie Gdynia i infrastruktury w Stoczni GRYFIA w Szczecinie. Obecnie DORACO prowadzi kompleksową modernizację Nabrzeża Wiślanego w Porcie Gdańsk oraz inwestycje dla sektora offshore w Ustce, Łebie, Świnoujściu i Darłowie.
W drugim półroczu 2028 mają zakończyć się prace budowlane i planowane jest rozpoczęcie przeładunków surowca. Inwestycja, dzięki której Port Gdańsk umocni swoją pozycję wśród najważniejszych portów przeładunkowych regionu, ma kosztować ok. 455 mln zł netto, z czego część finansowana przez Naftoport to ok. 239 mln zł, a koszt zakresu ZMPG to ok 216 mln zł.
























Napisz komentarz
Komentarze