Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama Ziaja kosmetyki kokos i pomarańcza
Reklama

Przebudowano prawie [nl] 5 km nabrzeży w Porcie Gdańsk. Mogą tam wpływać większe statki

Prawie 5,5 tys. pali o łącznej długości 115 km, 1 mln m3 urobku wydobytego z dna kanału portowego, 37 km okablowania i 60 obiektów niebezpiecznych wydobytych w trakcie prac. Tak wygląda bilans inwestycji zakończonej właśnie w Porcie Gdańsk. W jej ramach przebudowano lub wykonano na nowo łącznie prawie 5 km nabrzeży oraz zmodernizowano ponad 7 km toru wodnego w Porcie Wewnętrznym. Konferencja podsumowująca ten unijny projekt odbyła się w poniedziałek, 27 czerwca na Nabrzeżu Dworzec Drzewny w Gdańsku.
Nabrzeże Ziółkowskiego, Port Gdańsk
(fot. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk)

Port Gdańsk inwestuje. W ramach właśnie zakończonego projektu pn. „Modernizacja toru wodnego, rozbudowa nabrzeży oraz poprawa warunków żeglugi w Porcie Wewnętrznym” wykonano prawie 5 km nabrzeży i zmodernizowano ponad 7 km toru wodnego.

– W ten sposób odpowiadamy konkretnym rozwiązaniem pod kątem tego, co dzieje się w naszej części Europy, tragedii na Ukrainie, ale też tego, jak przebudowywane zostają cały rynek transportowy i potok towarowy – mówił obecny na konferencji zorganizowanej w poniedziałek, 27 czerwca Marek Gróbarczyk, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Dodał, że Port w Gdańsku jest „kluczowy dla gospodarki polskiej, dla rozwoju Polski, a przede wszystkim tej sytuacji, z którą musimy się obecnie zmierzyć”.

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk poinformował, że udział gdańskiego portu w obsłudze morskiej wymiany towarowej Polski sukcesywnie rośnie. W 2021 roku wyniósł 47%, czyli najwięcej spośród wszystkich polskich portów.

Marek Gróbarczyk
(fot. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk)

Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk podkreślił, że przeładunki w Porcie Wewnętrznym wzrosły o prawie 50 %. Powiedział, że nabrzeże Dworzec Drzewny otworzyło nową perspektywę dla spółki-córki ZMPG, czyli Portu Gdańskiego Eksploatacja.

– To nabrzeże do tej pory było nabrzeżem skarpowym, w oparciu o które zupełnie nie były realizowane przeładunki. Nagle, z dnia na dzień możemy obserwować na nim prace największych urządzeń przeładunkowych. Dzięki temu jesteśmy w stanie sprostać wyzwaniom, szczególnie w tych trudnych czasach konfliktu na Ukrainie – powiedział Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Dodał, że na Nabrzeże Dworzec Drzewny może służyć do przeładunków ciężkich, towarów sypkich, a także sprzętu wojskowego.

Łukasz Greinke
(fot. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk)

Realizacja projektu rozpoczęła się w 2016 r.

– Ten kończący się projekt inwestycyjny zwiększa wydajność, ekologię ruchu towarowego na linii północ-południe i ułatwia transgraniczne potrzeby transportowe UE. Wdrażane w porcie projekty przyczyniają się do dekarbonizacji sektora transportu, jednocześnie realizując cele klimatyczne zgodnie z Europejskim Zielonym Ładem. Port odgrywa kluczową rolę w tej strategii, ponieważ stanowi krytyczne połączenie między Morzem Bałtyckim a Europą Środkową i Południowo-Wschodnią, przyczyniając się do skutecznej integracji terminali towarowych z siecią bazową – powiedział Morten Jensen z Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska (CINEA).

Prawie 5 km nowych nabrzeży w Porcie Gdańsk

Wszystkie prace w ramach inwestycji prowadzone były „pod ruchem”, co oznacza, że w tym czasie port pracował bez przerwy. Projekt objął 9 nabrzeży:

  • Oliwskie,
  • Ziółkowskiego,
  • Obrońców Poczty Polskiej i Mew,
  • Zbożowe,
  • Wisłoujście,
  • Dworzec Drzewny
  • oraz odcinki nabrzeży:
    • Wiślanego,
    • Szczecińskiego,
    • BON.

Ich przebudowa doprowadziła m.in. do wydłużenia ich linii cumowniczych i poprawienia parametrów technicznych.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Awans Portu Gdańsk. Jest drugi na Bałtyku

Zmodernizowano także ponad 7 km toru wodnego w Porcie Wewnętrznym. Dzięki jego pogłębieniu i regulacji port może przyjmować statki o większym zanurzeniu. Podniesiono również parametry nawigacyjne, co zwiększyło bezpieczeństwo żeglugi.

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk podał, że w kanale portowym mogą być teraz obsługiwane jednostki:

  • do 250 m długości,
  • szerokości 35 m
  • i zanurzeniu 10,6 m.

Natomiast w Kanale Kaszubskim:

  • statki o długości do 190 m,
  • szerokości 25 m
  • i zanurzeniu 9,35 m.

– Podczas prac specjalistyczne ekipy nurków wydobyły 60 obiektów niebezpiecznych. Były to granaty moździerzowe, pociski artyleryjskie, taśmy z amunicją strzelecką (wojenną). Wszystkie te znaleziska zostały zabezpieczone przez wojsko – poinformował Lech Paszkowski, dyrektor Działu Rozwoju i Inwestycji Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

(fot. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk)

Do realizacji inwestycji zatrudniono 9 generalnych wykonawców, m.in. Korporację Budowlaną Doraco.

Modernizacja toru wodnego w Porcie Wewnętrznym była dla nas sporym wyzwaniem, głównie ze względu na prowadzone prace pod czynnym nabrzeżem. Biorąc jednak pod uwagę nasze doświadczenie budowlane, zarząd portu mógł spać spokojnie – mówi Angelika Cieślowska, prezes Korporacji Budowlanej Doraco.

Koszt inwestycji to ponad 595 mln zł. Projekt był w 85% współfinansowany przez Unię Europejską z instrumentu CEF („Connecting Europe Facility” – „Łącząc Europę).


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama