W dobie globalizacji i dynamicznie zmieniających się kierunków handlu międzynarodowego, Japonia – czwarta co do wielkości gospodarka świata – staje się jednym z najbardziej perspektywicznych rynków dla polskich eksporterów.
Port Gdańsk, to największy port morski w Polsce i jeden z kluczowych graczy w regionie Morza Bałtyckiego. Jako jedyny polski port morski co roku łączy partnerów biznesowych z różnych miejsc świata, jak Singapur, Korea czy Wietnam. Tym razem misja gospodarcza Portu Gdańsk odbędzie się w Japonii, i nie jest to wybór przypadkowy. Japonia od dekad wyznacza standardy w globalnej żegludze, przemyśle stoczniowym, a także innowacjach portowych i logistycznych. Wydarzenie to będzie zatem wyjątkową okazją dla polskich przedsiębiorstw do zainicjowania lub pogłębienia współpracy z partnerami z Dalekiego Wschodu.
CZYTAJ TEŻ: Port Gdańsk z rekordowym zyskiem i wzrostem przeładunków kontenerów
Czym jest Business Mixer?
Business Mixer to element długofalowej strategii budowania globalnej pozycji polskiej gospodarki morskiej i rozwoju handlu zagranicznego. Podczas sesji B2B uczestnicy wydarzenia w Tokio będą mieli możliwość bezpośrednich rozmów z japońskimi importerami, dystrybutorami i inwestorami. Na japońskiej specyfice gospodarczej – zwłaszcza niskiej samowystarczalności żywieniowej i dużej zależności od importu żywności mogą skorzystać przedstawiciele sektora rolno-spożywczego. Polska, dysponująca nowoczesnym rolnictwem, wysoką jakością produkcji i konkurencyjnymi cenami, ma szansę zaznaczyć swoją obecność w tym segmencie rynku. Ale potencjał rozwoju widoczny jest również w innych obszarach: logistyce i transporcie intermodalnym, nowoczesnych, ekologicznych technologiach, budownictwie okrętowym, produktach chemicznych i farmaceutycznych.

Potencjał handlowy
Japonia jest trzecią (poza UE) największą gospodarką świata pod względem nominalnego PKB, po USA i Chinach. Z ponad 124 mln mieszkańców, kraj ten stanowi jeden z największych rynków konsumenckich na świecie. Dla polskich firm oznacza to jedno – realną szansę na ekspansję.
Jak dotąd import z Japonii znacząco przewyższa eksport. W 2024 r. wartość eksportu z Polski do Japonii osiągnęła około 1,2 mld USD. Z kolei import do Polski osiągnął wartość około 2,5 mld USD. Porównując te dane z 2023 r., zarówno eksport, jak i import z Japonii wzrosły o około 10 proc., co świadczy o dynamicznym rozwoju współpracy handlowej. Polska eksportuje głównie części samochodowe, grafit, środki piorące oraz produkty rolno-spożywcze. Z kolei z Japonii sprowadzamy zaawansowane maszyny, sprzęt elektroniczny, samochody oraz komponenty przemysłowe.
Kamieniem milowym we współpracy gospodarczej było podpisanie w 2019 r. Umowy o Partnerstwie Gospodarczym (EPA) między UE a Japonią, która zniosła szereg barier handlowych. Kolejnym impulsem było zniesienie w ub.r. zakazu importu polskiego mięsa drobiowego oraz produktów jajecznych. To otworzyło rynek dla jednej z kluczowych gałęzi polskiego eksportu – Polska jest bowiem największym producentem drobiu w UE i trzecim na świecie.
ZOBACZ TAKŻE: Port Gdańsk podpisał dwie ważne umowy. Wkrótce ruszają inwestycje
Inwestycje japońskie w Polsce
Port Gdańsk liczy, że za pośrednictwem Business Mixera japońscy inwestorzy jeszcze chętniej będą lokować swoje biznesy nad Wisłą, a może nawet w samym porcie lub na jego zapleczu, bo atrakcyjnych terenów inwestycyjnych w Pomorskiej Strefie Ekonomicznej nie brakuje. ZMPG ma do zaoferowania ok. 90 ha, które mogą być wykorzystane pod działalność produkcyjną, magazynową, przeładunkową.
Jak wynika z danych NBP za 2022 r., Japonia była trzecim co do wielkości inwestorem spoza UE, ustępując tylko USA i Korei Południowej. Japońskie firmy realizowały u nas 66 projektów inwestycyjnych o wartości ok. 2,5 mld euro, zapewniając ponad 17 tys. miejsc pracy od 2020 r. W jakich branżach? Japończycy zainwestowali w przemysł motoryzacyjny – w zakładach Toyoty w Wałbrzychu i Jelczu produkują silniki spalinowe i napędy do pojazdów hybrydowych. Od ponad 20 lat na polskim rynku obecny jest koncern Bridgestone, producent opon i wyrobów gumowych. Jego fabryka w Poznaniu jest jedną z najnowocześniejszych. Najnowszy duży projekt japoński w Polsce to zakład produkcji pomp ciepła giganta technologicznego Daikin w Ksawerowie.
Warto też dodać, że Japoński Bank Współpracy Międzynarodowej udzielił spółce White Eagle Energy Ltd., należącej do japońskiego armatora Mitsui O.S.K., pożyczki na zakup nowo wybudowanej pływającej jednostki magazynowania i regazyfikacji skroplonego gazu ziemnego (FSRU), która będzie stacjonować w Porcie Gdańsk. Jej oddanie do eksploatacji planowane jest na przełomie 2027 i 2028 r.
Ponadto, w marcu br. japoński armator kontenerowy Ocean Network Express (ONE) uruchomił nowe połączenie feederowe do Portu Gdańsk. Serwis PLS (Polish Shuttle) łączy Hamburg i Rotterdam z Gdynią oraz z Gdańskiem. W ramach PLS statki ONE zawijają również do terminala Baltic Hub w Gdańsku.
***
Jak wziąć udział w Business Mixerze? Przedsiębiorcy, którzy chcą razem z Portem Gdańsk uczestniczyć w tym wydarzeniu, muszą najpierw dokonać rejestracji wypełniając formularz zgłoszeniowy na stronie: mixer.portgdansk.pl
























Napisz komentarz
Komentarze