Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Powstanie Drogi Czerwonej w najbliższych latach jest przesądzone

Za budową Drogi Czerwonej przemawiają aspekty ekonomiczne, bezpieczeństwa narodowego oraz społeczne – mówi Adam Hoppe, p.o. dyrektor Biura Strategii i Analiz Rynkowych w Porcie Gdynia.
estakada Kwiatkowskiego, Gdynia
Droga Czerwona przede wszystkim ma odciążyć estakadę Kwiatkowskiego i zapewnić tranzytowi dostęp do portowych terminali

Autor: Marcin Mielewski | zdiz.gdynia.pl

O Drodze Czerwonej w Gdyni mówi się już od wielu lat, jednak ostatnie informacje płynące z rządu są pozytywne i wszystko wskazuje na to, że budowa tej trasy nie jest zagrożona. Dlaczego jest tak ważna dla Portu Gdynia i całego Trójmiasta?

Faktycznie, mówi się o niej od dawna, ale wszystko wskazuje na to, że jej powstanie w najbliższych latach jest przesądzone. Za Drogą Czerwoną przemawiają aspekty ekonomiczne, bezpieczeństwa narodowego oraz społeczne. Port Gdynia jest portem o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej i największym hubem zbożowym na Bałtyku. W 2023 roku przeładowano tutaj ponad 6,7 mln ton produktów rolnych, które w znacznej większości były transportowane samochodami ciężarowymi. Dodatkowo, bardzo duży ruch pojazdów ciężarowych generują oba terminale kontenerowe oraz terminal promowy, gdzie również zdecydowanie dominuje transport drogowy. 

Do tej pory Port Gdynia nie posiada połączenia drogowego, które spełnia parametry techniczne dla dróg krajowych i standardów sieci TEN-T, ponieważ estakada Kwiatkowskiego jest drogą powiatową i, ze względu na swoje wyeksploatowanie, nie jest odpowiednim połączeniem dla ruchu ciężkiego. Takie połączenie oraz odpowiedź na potrzeby portu ma zapewnić właśnie Droga Czerwona, która będzie alternatywą dla Trasy Kwiatkowskiego. 

Biorąc pod uwagę spodziewany w kolejnych latach wzrost przeładunków w Porcie Gdynia, inwestycja ta pozwoli na zapewnienie niezakłóconego funkcjonowania portu już dziś, nie wspominając o Porcie Zewnętrznym, który bez niej będzie miał mocno organiczny dostęp do polskiej i europejskiej sieci transportowej.

Na jakim etapie są obecnie prace nad Drogą Czerwoną? Jaki ma być jej koszt?

Dla pierwszego odcinka – pomiędzy obwodnicą Trójmiasta a estakadą Kwiatkowskiego, powstaje koncepcja programowa wraz z badaniami geologicznymi, która ma zostać odebrana w 2025 roku. Ponadto zlecone prace dotyczące odcinka 1. obejmują także analizy środowiskowe i uzyskanie decyzji środowiskowej. Natomiast dla odcinka nr 2 i 3 powstało Studium Komunikacyjne, które uzasadniło potrzebę realizacji Drogi Czerwonej dla wymienionych fragmentów. Decyzja odnośnie opracowania dalszej dokumentacji przygotowawczej dla tych odcinków zostanie podjęta po odebraniu koncepcji programowej dla odcinka 1. Precyzyjne określenie kosztów tej inwestycji będzie możliwe wraz ze zbliżaniem się do finalizacji trwających prac projektowych.

Adam Hoppe
Adam Hoppe, p.o. dyrektor Biura Strategii i Analiz Rynkowych w Porcie Gdynia (fot. Zarząd Morskiego Portu Gdynia)

Bez Drogi Czerwonej Port Gdynia jest w stanie obsłużyć rosnące wolumeny przeładunków?

Bez Drogi Czerwonej, niestety, nie można mówić o dalszym rozwoju Portu Gdynia. Biorąc pod uwagę rosnące przeładunki, a co za tym idzie rosnące natężenie ruchu, zbliżamy się do granicy maksymalnej przepustowości infrastruktury drogowej. Bez zapewnienia należytego dostępu drogowego, który już w tym momencie jest ograniczony, obsługa rosnących wolumenów będzie bardzo mocno utrudniona i doprowadzi do niewykorzystania pełnego potencjału Portu Gdynia. 

Planowane są trzy odcinki Drogi Czerwonej. Który z nich jest kluczowy dla Portu Gdynia?

Wszystkie 3 odcinki są równie ważne i nie można ich zhierarchizować, bo tylko w momencie realizacji wszystkich 3 odcinków będziemy mogli stwierdzić, że Droga Czerwona spełniła nasze oczekiwania i znacznie poprawiła sytuację na drogach w porcie. Jeżeli dołączymy pierwszy lub drugi odcinek do istniejącej infrastruktury, to w punktach styku powstaną spore zatory, które nie wyeliminują wąskiego gardła w bezpośrednim sąsiedztwie portu, i nie wpłynie to znacząco na atrakcyjność dostępu drogowego. Droga Czerwona powinna być realizowana kompleksowo na całej długości, aby sprostać rosnącym przeładunkom, zapewniając przy tym swobodę ruchu samochodów ciężarowych, ale też ruchu miejskiego.

Droga Czerwona, Gdynia, wizualizacja
Obecnie trwają prace przygotowawcze dla budowy Drogi Czerwonej (źródło: Zarząd Morskiego Portu Gdynia)

Jakie działania podejmuje Port Gdynia, by Droga Czerwona powstała i co jeszcze trzeba zrobić, by plany przekuć w realne działania?

Trwające prace odbywają się w oparciu o uzgodniony pomiędzy portem a miastem przebieg Drogi Czerwonej. Zarząd Morskiego Portu Gdynia bierze aktywny udział w pracach projektowych prowadzonych przez wykonawcę obecnej dokumentacji przygotowawczej – Mosty Katowice. na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Oprócz tego, sygnalizujemy przy każdej możliwej okazji, jak ważna jest to dla portu, regionu i Polski inwestycja, aby pomóc przekuć to w realne działania. Powinna być ona wpisana do państwowych dokumentów strategicznych, takich jak, np., Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku z perspektywą do 2033 r., aby mieć pewność finansowania tego przedsięwzięcia. 

Droga Czerwona umożliwi rozwój logistycznego zaplecza Portu Gdynia, czyli Doliny Logistycznej. Gdzie jest ona planowana i jaka będzie jej funkcja?

Dolina Logistyczna jest to obszar o powierzchni 260 ha na terenie gminy Kosakowo, który został objęty granicami administracyjnymi Portu Gdynia i na chwilę obecną nie ma dostępu transportowego dla ruchu ciężkiego. Przebieg Drogi Czerwonej jest planowany w bezpośrednim sąsiedztwie tych terenów i jeden z węzłów odcinka 1. „Dolina Logistyczna” jest projektowany ze szczególnym uwzględnieniem zapewnienia dogodnego połączenia dla obsługi tego zaplecza logistycznego.

Na terenie Doliny planuje się szereg inwestycji, a pierwszym etapem ma być budowa parkingu centralnego o docelowej pojemności 1200 samochodów ciężarowych, które zmierzają w kierunku terminali Portu Gdynia. Parking pozwoli na zapewnienie odpowiedniej przepustowości dla zwiększającego się natężenia ruchu samochodów ciężarowych oraz umożliwi sprawniejsze zarządzanie tym ruchem, zmniejszając tym samym jego nasycenie w sieci dróg portu i Gdyni. W szczególności chodzi o wyeliminowanie kongestii w sieci dróg dojazdowych do terminali zbożowych (spiętrzeń ruchu, zatorów i kolejek). Ten rodzaj ładunku, ze względu na konieczność przeprowadzenia badań jakości produktu bezpośrednio przed rozładunkiem w terminalu, generuje spore spiętrzenia, blokując wówczas dostęp i wjazd do terminali dla pojazdów po inne grupy ładunkowe. 

Parking centralny zakłada stworzenie strefy pobierania próbek zboża przy użyciu specjalistycznego sprzętu, aby jak najbardziej upłynnić poruszanie się samochodów ciężarowych w obrębie Portu Gdynia.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

lucas 30.12.2024 20:08
bravo adam ..swietny komentarz

przesadzone, to się zgodzę... 16.12.2024 09:48
Przesadzony jest czas potrzebny na opracowanie konstrukcji tej drogi. To wykazuje, że to przedsięwzięcie nigdy nie było traktowane poważnie. Ale mówi się o nim co najmniej 30 lat. Zastrzeżenia też budzi fakt, że wszelkie opracowania realizowane są w oderwaniu od miasta i innych rozwiązań komunikacyjnych niezbędnych w tym rejonie. Zbudowany właśnie wiadukt jest tego przykładem. Niecierpliwie oczekiwany tunel przy Chylońskiej, wiadukty kolejowe na Hutniczej czy rozwiązania wokół Chrzanowskiego i Węglowej.

czy ten człowiek przyzna się do błędu i braku świadomości? 13.12.2024 12:38
"Odpowiedź na skierowany w lutym do premiera Donalda Tuska dezyderat parlamentarzystów stanowi m.in., że OPAT ma charakter lokalny i jako taki powinien być realizowany." "Planowana Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiejskiej nie spełnia żadnego z wymogów drogi krajowej, określonych w ustawie o drogach publicznych. Znaczenie tego przedsięwzięcia ma charakter lokalny i jako takie winno być planowane i realizowane - OPAT został wpisany do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 roku (z perspektywą do 2030 roku) i jest na liście planowanych projektów morskich. "

ReklamaPomorskie dla Ciebie - czytaj pomorskie EU
Reklama